תכנית הלימודים ותיאורי הקורסים
מסלולי הלימודים בתכנית לניהול מערכות חינוך
מסלול א' בתכנית הוא עם דגש מחקרי, כולל עבודת תזה, ומסלול ב' עם דגש יישומי, ללא תזה
במסלול א' הסטודנטים יתבקשו לקחת קורסים אשר יפתחו את יכולתם המחקרית
מסלול ב' כולל התנסות מודרכת בשדה וכתיבה של עבודת גמר
להורדת מערכת הלימודים של התכנית לניהול מערכות חינוך לשנה"ל תשפ״ה לחצו כאן
תיאורי קורסי התכנית
מדיניות חינוך בפרספקטיבה השוואתית
מרצה: פרופ' לטם פרי-חזן
קורס חובה
מדיניות אשר תרה אחר האיזון הראוי בין מטרות משתנות מאפיינת את החינוך כמגזר מדיניות במסגרתו פועלים שורה ארוכה של שחקנים, המביאים לידי ביטוי קונפליקטים בין מגוון ערכים ואינטרסים. בקורס נעסוק בסוגיות העומדות במרכז שיח מדיניות החינוך בארץ ובעולם ונבחן כיצד כל מדינה מעצבת איזון משלה בין הכוחות המתחרים. לקורס מספר מטרות מרכזיות: האחת, רכישת כלים להבנת האופנים בהם מתרחשים תהליכי עיצוב מדיניות החינוך באמצעות אפיון השחקנים המרכזיים השותפים בעיצוב המדיניות, ובהם גורמים הפועלים בזירה הגלובלית, בפוליטיקה הארצית והמקומית, בבתי המשפט, בארגוני המורים, בתאגידים מסחריים או אידיאולוגיים, בקהילות דתיות ובקרב קבוצות הורים. השנייה, הבנת ההקשרים התרבותיים, החברתיים, הפוליטיים והכלכליים בתוכם מעוצבת ומיושמת מדיניות החינוך במדינות שונות. השלישית, עריכת דיון ביקורתי בסוגיות מדיניות עכשוויות בפרספקטיבה השוואתית. בין היתר, נדון בנושאים הקשורים בהישגים וסטנדרטיזציה, בבחירה במערכת החינוך, ברפורמות שוק ובגורמים המשפיעים על שוויון הזדמנויות בחינוך.
מיומנויות ניהול במערכות חינוך
מרצה: פרופ' אנית סומך
סדנה
תפקידו של המנהל החינוכי הנו קריטי בהשפעה על התהליכים החינוכיים והאפקטיביות הארגונית. מנהלים, הפועלים כיום בסביבה דינאמית ומשתנה, נדרשים בנוסף לידע המקצועי, לרכוש מיומנויות ניהול בכדי להוביל ולהתמודד עם הסביבה הפנים והחוץ ארגונית.
הקורס יתנהל כסדנה במטרה להקנות ידע ומיומנויות לגבי מגוון תפקידי המנהל, תוך הבנת התהליכים הדינמיים המשפיעים על התנהגותו. הקורס יציג וינתח תהליכי התנהגות של המשתתפים כחברי ארגון וכמנהלים.
זכויות ילדים: היבטים משפטיים וחינוכיים
מרצה: פרופ' לטם פרי-חזן
קורס בחירה
בקורס נעסוק בהיבטים משפטיים, תרבותיים וחינוכיים של זכויות הילדים ונדון ביישומן של זכויות אלה בסיטואציות מגוונות. בין הסוגיות בהן נעסוק: במרחב החינוכי- הזכות להשתתפות וחופש הביטוי; מקומה של הזכות לפרטיות בחיפושים, מעקבים, העברות מידע ותקשורת מקוונת; הגנה מפני אלימות והזכות להליך הוגן בהליכי השעיה והרחקה. במרחב הפלילי – ממשקים בין מערכת החינוך למשטרה; פתיחת הליכים פליליים וניהולם; שיקולי ענישה. במרחב המשפחתי – השתתפות ילדים בהליכי גירושין; ענישה גופנית; הוצאת ילדים מחזקת הוריהם, אומנה ואימוץ. במרחב הרפואי - חילוקי דיעות על רקע דתי ותרבותי בין ההורים לבין הרופאים; משקלן של החלטות הילדים.
שינוי ארגוני במערכות חינוך ולמידה
מרצה: ד"ר עדי ספיר
קורס בחירה
אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני מנהלים הוא היכולת ליזום, לתכנן, ליישם ולהטמיע שינוי ארגוני. הקורס יעסוק בניהול תהליכי שינוי ארגוני, ויתמקד בניתוח תהליכי שינוי במערכות חינוכיות. במסגרת הקורס נבחן תיאוריות ומודלים של שינוי ארגוני, ונדון בדילמות ובפרקטיקות של ניהול שינוי ארגוני אפקטיבי. מטרות הקורס הן להקנות למשתתפים ידע והיכרות עם מושגים ותיאוריות בתחום השינוי הארגוני, להעמיק בדיון על המורכבות של תהליכי שינוי בהקשר של מערכת החינוך, ולספק כלים ומיומנויות לאבחון וניהול תהליכי שינוי ארגוני.
למידה ארגונית במערכות חינוך
מרצה: ד"ר עדי ספיר
קורס בחירה
הקורס יעסוק בתיאוריות, עקרונות ופרקטיקות של למידה ארגונית וארגונים לומדים. נדון בהיבטים תיאורטיים ויישומיים של למידה ארגונית כמו שיתוף בידע, למידה מהצלחות ולמידה מכישלונות, ידע גלוי וידע סמוי, קהילות פרקטיקה וקהילות למידה מקצועיות, ועוד. במסגרת הקורס נלמד לאבחן, לנתח וליישם עקרונות של למידה ארגונית בארגונים חינוכיים ואחרים, ונתנסה בלמידה ובעבודה בקהילות למידה.
תהליכי הנעה במערכת החינוך
מרצה: פרופ' אנית סומך
סמינר
מטרת הקורס להעמיק את מודעות הסטודנטים לחשיבות הגורם האנושי בעבודה, באמצעות העמקת הידע בגישות, בתיאוריות ובמחקרים מתחום הפסיכולוגיה הארגונית. הקורס יציג את מאפייני ההתנהגות הארגונית של עובדים, וינתח את הגורמים המשפיעים על ההתנהגות הארגונית ברמת הארגון, ברמת הקבוצה וברמת הפרט, תוך התאמה לקונטקסט של ארגוני חינוך. הקורס הנו קורס סמינריוני, אשר במהלכו יעלו הסטודנטים שאלת מחקר, שתבחן באופן אמפירי.
מדיניות חינוך ומשפט
מרצה: פרופ' לטם פרי-חזן
סמינר
המשפט קובע, בין היתר, מי יוכל להקים בית ספר, את הכללים לפיהם יחולק התקציב הציבורי בין בתי הספר, באלו מקרים יוכל בית הספר למיין את התלמידים הבאים בשעריו או לאפשר להם בחירה בין מגוון מסלולי לימוד, את תכניות הליבה שיילמדו בבית הספר ואת מידת האוטונומיה שתוקנה לבית הספר ולהורים לעצב תכניות לימודים אלטרנטיביות. במציאות, פועלות לצד המשפט מערכות נורמטיביות אחרות אשר משפיעות על מערכת החינוך ומגבילות את כוחו של המשפט. הקורס יקנה כלים להבנת ההסדרים המשפטיים המרכזיים המעצבים את מערכת החינוך ולניתוח האופנים בהם פועלים הסדרים אלה.
ניהול הגיוון וניהול רב-תרבותי
מרצה: ד"ר עדי ספיר
סמינר
ניהול הגיוון (diversity management)מתייחס לניהול התמהיל של הקבוצות החברתיות שמיוצגות בארגון, כך שיבטיח גיוון ושילוב של עובדים מרקעים תרבותיים וחברתיים שונים. הקורס עוסק בניהול הגיוון במסגרת מערכות חינוכיות: הן במתן הזדמנויות שוות לתלמידים הבאים ממגוון קבוצות אתניות וחברתיות, והן בייצוג של אנשים מאוכלוסיות מגוונות בקרב חברי הצוות בארגונים חינוכיים. במסגרת הקורס נדון בניהול הגיוון במערכת החינוך ובמערכת ההשכלה הגבוהה, ננתח סוגיות העומדות במרכז הדיון על ניהול הגיוון, ונבחן את המורכבות שבפרקטיקות של גיוון ארגוני וחינוכי.