החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

התוכנית לניהול מערכות חינוך

להנהיג, לתרום, לשנות

חדשות ואירועים בתכנית

 20 באוקטובר 2022

פרופ' לטם פרי-חזן, שי קציר ואליהו כהן התראיינו לכתבה בנושא החינוך הממלכתי החרדי

לטם פרי וחרדים

השבוע פורסם חוזר מנכ"ל המסדיר את החינוך הממלכתי החרדי. בכתבות שפורסמו בנושא זה בעיתון "הארץ" רואיינו פרופ' לטם פרי-חזן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך ושני תלמידי מחקר העובדים עמה.

שי קציר מסיים בימים אלה דוקטורט שחלק ממנה עוסק בחינוך הממלכתי החרדי.

אליהו כהן סיים תיזה בנושא הליכי קבלה לבתי ספר חרדיים וממשיך כעת לדוקטורט.

בכתבה סיפרו פרופ' פרי-חזן, שי קציר ואליהו כהן על הקשיים העומדים בפנים הורים חרדים שמעוניינים להקים בתי ספר ממלכתיים חרדיים ועל חשיבותו של חוזר המנכ"ל.


לקריאה נוספת באתר ׳הארץ׳ (29.11.2022) לחצו כאן (בחלון חדש)

לקריאה נוספת באתר ׳הארץ׳ (01.12.2022) לחצו כאן (בחלון חדש)

 20 באוקטובר 2022

מחקרה של פרופ׳ לטם פרי-חזן ב׳הארץ׳

לטם פרי חזן וחרדים

השבוע פורסמה בעיתון "הארץ" כתבה מקיפה על מחקר שערכה פרופ' לטם פרי-חזן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך עם פרופ' נטע ברק-קורן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית וגיל נחמני, מנהל בית ספר חרדי שכתב תיזה בהנחיית פרופ' פרי-חזן.

המחקר ביקש לבחון באיזה מידה מיישמים תלמודי התורה החרדיים (כיתות א'-ח') את תוכנית הליבה שגיבש משרד החינוך ואלו שיקולים משפיעים על קבלת ההחלטות שלהם. המחקר התבסס על ראיונות עומק עם עשרות מנהלים, מורים ומפקחים בתלמודי תורה חרדיים בישראל ועל ניתוח מסמכים.

הנתונים שנאספו ממדגם מייצג של עשרות בתי ספר שופכים אור על הפערים הגדולים בין הדרישות שמחייבות את בתי הספר החרדיים למה שקורה בשטח. כמעט בכל המוסדות לא מלמדים לימודי ליבה באופן מלא לפי דרישות משרד החינוך, אך היקפי אי הציות משתנים בהתאם למעמד המשפטי של בית הספר, למיקומו הגיאוגרפי (ערים חרדיות או מעורבות) ולשיוך הפנים חרדי. בכיתות ז'-ח' היקף לימודי הליבה יורד באופן משמעותי בכל בתי הספר. עוד ממצא חשוב שעלה מהמחקר הוא שמשרד החינוך כלל אינו מנסה לאכוף את הדרישות.

ממצא חשוב נוסף הוא שלמרות אי הציות הכללים המשפטיים אינם חסרי משמעות. ניתוח של היקפי שעות הלימוד מעלה כי ככל שהדרישות הרשמיות של משרד החינוך גבוהות יותר, כך היקפי ההוראה גבוהים יותר - גם אם הם לא תואמים את הדרישות במלואן. זהו חיזוק לכך שיש חשיבות להצבת דרישות מצד המדינה, גם כשהפיקוח והאכיפה לוקים בחסר.

נמצא גם שמספר גדול של בתי ספר מעוניינים ללמד יותר לימודי ליבה, או לשפר את רמת לימודי הליבה, אך הם אינם עושים זאת בשל מחסור חמור של מורים וספרי לימוד מתאימים.

הכתבה המלאה בקישור הבא (בחלון חדש) ובקובץ המצורף (בחלון חדש). המחקר סוקר גם במאמר המערכת (בחלון חדש) ובפודקאסט (בחלון חדש) של עיתון "הארץ". בעקבות פרסום הכתבה התראיינה פרופ' פרי-חזן ברדיו כאן מורשת (בחלון חדש)

 20 באוגוסט 2022

נוי אליהו, דוקטורנטית בחוג, נבחרה למנהלת החדשה של חטיבת הביניים עירוני א'

נוי אליהו, דוקטורנטית בחוג, נבחרה למנהלת החדשה של חטיבת הביניים עירוני א'

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך מברך את נוי אליהו, דוקטורנטית בחוג, המונחית על ידי פרופ׳ אנית סומך, לכבוד בחירתה למנהלת החדשה של חטיבת הביניים עירוני א'.

לאליהו תואר ראשון במתמטיקה ובחינוך מיוחד ותואר שני בניהול מערכות חינוך. היא בוגרת קורס הניהול "אבני ראשה", דוקטורנטית בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך שבפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה וחברת נבחרת הדוקטורנטים המצטיינים של אוניברסיטת חיפה. כמורה חינכה אליהו כיתות במסגרות החינוך הרגיל והמיוחד, שהוא תחום התמחותה. בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" היא מסבירה למה בחרה דווקא בעירוני א'.

עלי והצליחי נוי! גאים בך!

לקריאת הכתבה בנושא מינויה של נוי באתר כלבו לחצו כאן (בחלון חדש)

לקריאת הכתבה בנושא מינויה של נוי באתר 107.5 לחצו כאן (בחלון חדש)

 10 ביולי 2022

ד׳׳ר שירי לביא הובילה את מפגש החטיבה הבינלאומית לפסיכולוגיה חיובית בחינוך

ד׳׳ר שירי לביא הובילה את מפגש החטיבה הבינלאומית לפסיכולוגיה חיובית בחינוך

ד"ר שירי לביא, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, הובילה (בשיתוף עם קולגות מדנמרק ומפינלנד) את מפגש החטיבה הבינלאומית לפסיכולוגיה חיובית בחינוך, שהתקיים באיסלנד.

המפגש עסק בהיבטים שונים של positive schools ברחבי העולם, ברמת פדגוגיה, מורים, קהילה, וארגון.

 10 ביולי 2022

הכנס האירופאי של פסיכולוגיה חיובית  European Conference on Positive Psychology

שירי ולביא וחלק ממשתתפי הכנס האירופאי של פסיכולוגיה חיובית

בכנס האירופאי של פסיכולוגיה חיובית שהתקיים השבוע באיסלנד הייתה נציגות מרשימה לתכנית לניהול מערכות חינוך - הוצגו בו חמישה מחקרים שונים על ידי ד"ר שירי לביא, והדוקטורנטים שני חסיד-סלע, סחר אמורי-נדאף, ויסאם איוב, ואימאן נעמה. המחקרים עסקו במגוון נושאים הקשורים למערכות יחסים, חוזקות אופי, תחושת משמעות, אוטונומיה, והשפעת מגיפת הקורונה על ארגוני חינוך. 

קישור לאתר הכנס: https://ecpp2020.com/ecpp 

 29 ביוני 2022

פרופ' לטם פרי-חזן התראיינה לעיתון "הארץ" בנושא התכנית החדשה לתקצוב החינוך החרדי 

פרופ' לטם פרי-חזן

תכנית חדשה של משרד האוצר מקנה לבתי ספר חרדיים לבנים מענק שנתי בתנאי שכשליש מתלמידיהם יצלחו מבחן במתמטיקה, אנגלית ומדעים.

פרופ' לטם פרי-חזן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך התראיינה לעיתון "הארץ" והביעה ביקורת על תכנית זו.

לדבריה, במקום לדאוג שהמוסדות יעמדו במחויבות הנוכחית שלהם ללמד ליבה, מבטיחים להם תקצוב נוסף. כמו כן, הציעה פרופ' פרי-חזן לחזק את בתי הספר המשתייכים לחינוך הממלכתי החרדי בהם מתרחש שינוי חינוכי משמעותי.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן (בחלון חדש)

 06 ביוני 2022

יצא לאור ספרה של ד"ר נאוה בר  - במבוך החינוך המיוחד: מהאקדמיה להתמחות בהוראה

יצא לאור ספרה של ד"ר נאוה בר  - במבוך החינוך המיוחד: מהאקדמיה להתמחות בהוראה.

הפקולטה לחינוך והחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך מברכים את ד״ר נאוה בר לרגל צאת ספרה  - במבוך החינוך המיוחד: מהאקדמיה להתמחות בהוראה. 

הספר מציג מסע אישי ומקצועי של מתמחים בהוראה בחינוך המיוחד בשלוש מסגרות לתלמידים עם צרכים מיוחדים: מסגרת השילוב בכתה רגילה, כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר של חינוך רגיל ובית ספר לחינוך מיוחד. הספר הוא פרי מחקר אורך מקיף, שבחן את אתגרי המתמחים וקשייהם לאורך שנת כניסתם להוראה, את ציפיותיהם לתמיכה בהתמודדותם עם אתגריהם וקשייהם ואת התמיכה שניתנה להם בשנה שהיא המאתגרת והמורכבת ביותר במהלך הקריירה המקצועית שלהם. הספר קורא לחשיבה מחודשת על השנה הקריטית במעבר של המתמחים בחינוך המיוחד מעולם הלמידה לעולם העבודה. בנוסף, הספר מציע שינויים והתאמות שמערכת החינוך נדרשת לבצע בשלבי ההכשרה האקדמית והקליטה המקצועית של המתמחים בחינוך המיוחד.

 30 במאי 2022

נוי אליהו זכתה במקום השני בתחרות הפרס השנתית של האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה

נוי אליהו זכתה במקום השני בתחרות הפרס השנתית של האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה

ברכות חמות לנוי אליהו, מהתכנית לניהול מערכות חינוך, שעבודת התיזה שלה, בהנחיית פרופ' אנית סומך, זכתה במקום השני בתחרות הפרס השנתית של האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה.

נושא העבודה: Team Citizenship Pressure: How Does It Relate to OCB and Citizenship Fatigue. 

 05 באפריל 2022

מפגש עם חוקרי חינוך מ-University College of Northern Denmark

תמונה ממפגש עם חוקרי חינוך מ-University College of Northern Denmark

בשבוע שעבר קיימו תלמידי התכנית לניהול מערכות חינוך מפגש עם חוקרי חינוך מ- University College of Northern Denmark, בהובלת ד"ר שירי לביא וד"ר צפריר גולדברג.

החוקרים Dr. Maren Lytje, Dr. Thomas Stentz Mortensen, Dr. Soren Pjengaard הציגו פרספקטיבות שונות על החינוך בדנמרק, וענו על מגוון שאלות בנושאי מדיניות, פדגוגיה, מבנה המערכת ועוד.

 02 בפברואר 2022

מאמר דעה של ד״ר לטם פרי-חזן בדה מרקר

מאמר דעה של ד״ר לטם פרי-חזן בדה מרקר

במאמר דעה שפורסם באתר דה-מרקר טוענים ד״ר לטם פרי-חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, ועו״ד הרן רייכמן, שתוכניתו החדשה של האוצר תחת אביגדור ליברמן מעדיפה לתקצב מוסדות חרדיים פרטיים תמורת לימודי ליבה במקום לקדם את החינוך הממלכתי החרדי (ממ"ח). כמו כן, נטען שההיסטוריה מלמדת כי קל לתמרן את תוצאות מבחני ההישגים במקצועות הליבה הנדרשים, ולעקוף את הפיקוח. התוכנית גם מנציחה קיפוח והדרת מזרחים בחינוך החרדי.


לקריאת המאמר המלא לחצו כאן (בחלון חדש)

 21 בדצמבר 2021

פורום התכנית לניהול מערכות חינוך

פורום התכנית לניהול מערכות חינוך

החודש התקיים פורום התכנית לניהול מערכות חינוך.

בוגרי התכנית הגיעו כדי לשתף בחוויות מכתיבת התיזה ומהפרקטיקום וסגל התכנית ענה על שאלות, תהיות והתלבטויות.

לחצו כאן לצפייה בתמונות מהפורום (בחלון חדש) >>>

 14 בדצמבר 2021

פרופ׳ אנית סומך זכתה בשיתוף עם בת אל אוחיון במאמר המצטיין לשנת 2021 בכתב העת Journal of Educational Administration

אנית סומך זכתה בפרס

הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ אנית סומך, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, על זכייתה בשיתוף עם בוגרת התכנית לניהול מערכות חינוך, בת אל אוחיון, במאמר המצטיין לשנת 2021 בכתב העת Journal of Educational Administration

הודעת הזכייה:

Congratulations!

Your article The trickle-down effect of OCB in schools: The link between leader OCB and team OCB, in the journal Journal of Educational Administration, has won an award for Outstanding Paper in the 2021 Emerald Literati Awards.

 12 בספטמבר 2021

ד״ר לטם פרי-חזן נבחרה כ-Co-convenor של רשת זכויות ילדים בחינוך

לוטם פרי חזן

 הפקולטה לחינוך מברכת את ד״ר לטם פרי-חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, שנבחרה כ-Co-convenor של רשת זכויות ילדים בחינוך ב- European Educational Research Association 

 08 באוגוסט 2021

חלון ההזדמנויות של החינוך הממלכתי החרדי נפתח

חרדים

מאמר דעה של ד"ר פרי-חזן מהמגמה לניהול מערכות חינוך על כך שלמשפחות חרדיות אשר מעוניינות בחינוך ממלכתי חרדי אין כיום ייצוג פוליטי - הן שבויות בין הפוליטיקה החרדית השמרנית לבין המפלגות שאינן חרדיות, אשר חלקן חוששות לאבד את ההון הפוליטי החרדי אשר עשוי להקים ממשלות ולהפילן.

ניתן לקרוא את המאמר המלא כאן:

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001380736


 29 ביולי 2021

 מאמר של ד"ר פרי-חזן בכתב העת Review of Educational Research 

לוטם פרי חזן

ברכות לד"ר פרי-חזן מהמגמה לניהול מערכות חינוך על הישג מרשים - פרסום מאמר בכתב העת Review of Educational Research המדורג במקום ה-1 מבין כתבי העת בחינוך (אימפקט פקטור 12.5).

המאמר מספק סקירה מקיפה על תפיסות של זכויות בבית ספר בקרב תלמידים ועל הגורמים המשפיעים עליהן.

ניתן לקרוא את המאמר כאן:

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/00346543211031642


 21 ביולי 2021

 הדוקטורנטית אימאן נעמה הציגה את מחקרה בכנס הווירטואלי השביעי הבינלאומי של פסיכולוגיה חיובית 

אימן נעמה

ב15 ליולי הציגה הדוקטורנטית אימאן נעמה את מחקרה על הגורמים וההשלכות המשמעיות של איכות מערכת היחסים בין מורים-לתלמידים על מורים ותלמידים בכנס הווירטואלי השביעי הבינלאומי של פסיכולוגיה חיובית (IPPA). הממצאים המרכזיים שנעמה הציגה מצביעים על כך שתחושת המשמעות המגויסות של המורים בעבודה תורמים פוטנציאליים ליכולתם של מורים ליצור קשרים אפקטיביים עם תלמידיהם, ומשפיעים בצורת חיובית על מעורבות של התלמידים בבית הספר למסוגלות העצמית, להערכה עצמית, וחוסן נפשי. החווה הייתה משמעותיות עבורה ועבור משתתפים רבים בכנס.

 21 ביוני 2021

נפגשים בתכנית לאחר שנתיים משמעותיות של למידה משותפת

נפגשים בתכנית לאחר שנתיים משמעותיות של למידה משותפת

בשבוע האחרון של הסמסטר התקיים מפגש סיום מרגש של תלמידי שנה ב' בתכנית לניהול מערכות חינוך, אחרי שנתיים משמעותיות של למידה משותפת - מתוכן שנה וחצי בצל הקורונה.


לצפייה בתמונות נוספות מהמפגש לחצו כאן >>>

9 ביוני 2021

תלמידי האתמול - תלמידי המחר: שלושה גלים של רפורמות בעולם החינוך

תלמידי האתמול - תלמידי המחר: שלושה גלים של רפורמות בעולם החינוך

המגמה לניהול מערכות חינוך אירחה את פרופ' עמי וולנסקי למפגש בנושא ספרו החדש: "תלמידי האתמול- תלמידי המחר: שלושה גלים של רפורמות בעולם החינוך". את המפגש הנחתה ד"ר לטם פרי-חזן.


לצפייה במפגש לחץ כאן (בחלון חדש)

 8 ביוני 2021

ברכות חמות לד"ר לטם פרי-חזן על בחירתה לאקדמיה הצעירה הישראלית!

ברכות חמות לד"ר לטם פרי-חזן על בחירתה לאקדמיה הצעירה הישראלית!

האקדמיה הצעירה הישראלית הוא גוף שמטרתו לשמש כחממה של רעיונות ויוזמות שימנפו את יכולות האקדמיה בישראל. היא מונה רק כ- 30 חוקרים מהשורה הראשונה בעולם, בעלי מחויבות לחיזוק המדע בישראל, ובעלי ידע אקדמי רב-תחומי המשולב ברצון לעשייה. החברים נבחרים על סמך מצוינות מחקרית ומעורבות חברתית ואקדמית.



לצפייה בהודעת הבחירה לחצו כאן (חלון חדש)

 8 ביוני 2021

ד"ר עדי ספיר זכתה במענק מחקר מקרן ליאון

ד"ר עדי ספיר

ברכות חמות לד"ר עדי ספיר מהמגמה לניהול מערכות חינוך על זכייתה במענק מחקר מקרן ליאון, בנושא "להיות מחנכת כיתה בבתי הספר היסודיים ועל יסודיים בישראל: ידע, פרקטיקה, זהות". המחקר בשיתוף עם ד"ר רוית מזרחי מסמינר הקיבוצים. 

 7 בינו׳ 2021

פרופ' אנית סומך נכללה ברשימת 600 החוקרים המובילים בעולם בתחום החינוך

פרופ' אנית סומך

בדירוג שפרסם ג'ון יואנידיס מסטנפורד של 100,000 המדענים המובילים בעולם מבחינת פרסומים וציטוטים, פרופ' אנית סומך מהתכנית לניהול מערכות חינוך, נכללה ברשימת 600 החוקרים המובילים בעולם בתחום החינוך. הדירוג בוצע על כ- 7 מיליון מדענים.

17 בינו׳ 2021

שי קציר הציג את מחקרו בנושא החינוך הממלכתי החרדי בכנסת

שי קציר הציג את מחקרו בנושא החינוך הממלכתי החרדי בכנסת

ֿשי קציר הציג את מחקרו על החינוך הממלכתי החרדי בכנסת. הדיון התקיים בוועדת החינוך של הכנסת (ועדת משנה לחינוך דתי והתחדשות וזהות יהודית). כמו כן, המחקר סוקר בחומרים שהוגשו לחברי הוועדה על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

שי קציר הוא דוקטורנט בתכנית לניהול מערכות חינוך. עבודת הדוקטורט שלו, בהנחיית ד"ר לטם פרי-חזן, עוסקת בשינויים בחינוך החרדי לבנים.


לחצו כאן לקישור לדיון בכנסת (בחלון חדש)


לחצו כאן לקישור לדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת (בחלון חדש)


17 בינו׳ 2021

ד"ר לטם פרי-חזן תשתתף בפאנל המומחים של כנס דה-מרקר לחינוך

ד"ר לטם פרי-חזן תשתתף בפאנל המומחים של כנס דה-מרקר לחינוך

אנו שמחים להזמינך להשתתף בוועידת החינוך השנתית של דה מרקר שתתקיים בשבוע הבא בימים שני-רביעי ה-19-21 באוקטובר בין השעות 16:00-17:30.

הוועידה תעסוק השנה באתגרים ובהזדמנויות החדשות של מערכת החינוך ומערכת ההשכלה הגבוהה, על רקע משבר הקורונה.

אוניברסיטת חיפה מצאה לנכון להעניק השנה חסות לוועידה, בשל החשיבות המיוחדת בקיומה בתקופה קריטית זו.

כידוע, אוניברסיטת חיפה ממלאת בגאווה רבה תפקיד מפתח בקידום אוכלוסיית הפריפריה וכמובן, האוניברסיטה מדורגת דרך קבע כמוסד האקדמי-מחקרי המוביל בתחום החינוך בישראל.

 בין פותחי הועידה נמנה גם נשיא האוניברסיטה, פרופ' רון רובין, וכן ד"ר לטם פרי חזן מהתכנית לניהול מערכות חינוך בפקולטה לחינוך, תשתתף בפאנל מומחים.

 18 באוק׳ 2020

דיווח על מחקרה של ד׳׳ר לטם פרי-חזן בעיתון ׳׳הארץ׳׳

חרדים

כתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" דיווחה על מחקרה של ד"ר לטם פרי-חזן  שבחן את ציות בתי הספר החרדיים לצווי הסגירה בגל הראשון של הקורונה. המחקר, שנערך בשיתוף עם ד"ר נטע ברק-קורן מהאוניברסיטה העברית, מראה כי המדינה לא אכפה את צווי הסגירה. המסקנה המרכזית שעלתה מהמחקר היא כי תהליך הסוציאליזציה המשפטית הוא דו־כיווני: המנהיגים הפוליטיים של החברה החרדית לימדו - שוב - את המדינה כי החרדים אינם כפופים לנורמות החלות על כלל האזרחים, ואילו המדינה לימדה את החרדים כי היא מוכנה לכופף עבורם את החוקים, אפילו כשמדובר בהגנה על חיי אדם. מהראיונות עם המנהלים שצייתו לצווי הסגירה עלו תפיסות מורכבות באשר למערכות היחסים בין משפט, מדע ודת ורבים מהם הביעו ביקורת על הרבנים.


את הכתבה ניתן לקרוא באתר עיתון "הארץ" וכן בקובץ המצ"ב.

17 בינו׳ 2021

ד׳׳ר שירי לביא התראיינה בתקשורת בנושא פתיחת שנת הלימודים בעולם בצל משבר הקורונה

ד׳׳ר שירי לביא התראיינה

לקראת פתיחת שנת הלימודים, ד"ר שירי לביא מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך (התכנית לניהול מערכות חינוך) התראיינה במספר כלי תקשורת:

 12 באוג׳ 2020

כנס בינ"ל: אי (של) ודאות: גמישות והתמסרות, נוכחות ויוזמה

גלים נשברים

המרכז לחקר וטיפוח רוח האדם, אוני' חיפה, שמח להזמין אתכם להשתתף בכנס חינוך בינלאומי מקוון שייערך בתאריכים 18-20 באוגוסט ומיועד לאנשי חינוך ולקהל הרחב.

הכנס יעסוק באתגר המרכזי של התמודדות החינוכית עם אי ודאות וחוויה של כאוס.

החשיבה על אי הודאות היא לא רק "איך מתמודדים?" אלא בעיקר אילו איכויות כדאי שנטפח ונאמץ לנו (כאנשי חינוך) וגם אצל התלמידים, כדרך להפיק את המירב מאי הודאות?

האיכויות שנציע בכנס יכולות לייצר אי של ודאות בתוך הכאוס והן: גמישות והתמסרות, נוכחות ויוזמה.

הכנס הינו בינלאומי ויכלול הרצאות (חלקן באנגלית), דוגמאות ממקרי הצלחה, התנסויות וסדנאות שבהם תרכשו כלים קונקרטיים ליישום בפועל בחיים האישיים והמקצועיים שלכם בשילוב המשגות ומחקר וגם דרכים וכלים איך לטפח זאת אצל תלמידיכם.

הכנס יכלול הרצאות ושיחות אינטרנטיות עם מרצים ואנשי מקצוע בכירים מתחום החינוך, הטיפול והאימון מהארץ והעולם, כגון:

פרופ' אנדראס שלייכר, מנהל מחלקת החינוך ב OECD, אתם מוזמנים לצפות בפרומו מתוך ההרצאה בקישור כאן.

פרופ' פטרישיה ג'נינגס, University of Virginia, ארצות הברית, פרופ' מרק גרינברג, Pennsylvania State University, פנסלביניה, ארצות הברית, פרופ' קימברלי שונרט רייכל- University of British Columbia, קנדה

ועוד רבים מישראל (מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, וממוסדות השכלה גבוהה נוספים).

שימו לב!!!!

בכל יום כל משתתף יקבל למייל את הקישורים להרצאות (מוקלטות מראש וניתן לצפות בהם בכל זמן שתרצו) וכן הצעה להצטרפות לשידור חי של הרצאות. בנוסף, בסוף כל יום יתקיים בשעות הערב מפגש סינכרוני עם פאנל מהמציגים באותו יום לדיון וחשיבה שיהיה פתוח להערות והצעות מהקהל.


השתתפות בכנס בתשלום של החל מ- 40 ש"ח לכל ימי הכנס

כל מי שיירשם יקבל בנוסף! חוברת עם כ – 200 רעיונות ליישום המתבססת על העשייה של הסטודנטים והסטודנטיות בקורס "טיפוח סביבה אכפתית ומיטיבה" שהתקיים באוניברסיטת חיפה באביב תשע"ט 2019 בהשראת תכני הקורסים ורעיונותיהם של המרצים בקורס.

להרשמה לחצו על הקישור כאן

12 באוג׳ 2020

דירוג גבוה לפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה במדד שנחאי היוקרתי

מטוס נייר מוביל על פני האחרים

הפקולטה לחינוך דורגה במקום הראשון בארץ ובטווח המקומות 100-76 בעולם בלימודי חינוך.

מדד שנחאי היוקרתי, המדרג את מיטב האוניברסיטאות בעולם על פי תחומי לימוד, דירג את אוניברסיטת חיפה בטווח מקומות 100-76 בלימודי החינוך בעולם ובמקום הראשון בארץ. בכך עקפה האוניברסיטה את כלל האוניברסיטאות הישראליות, וגם מוסדות אקדמיים מובילים בעולם, כגון, אוניברסיטת ייל, קיימברידג’ ואוקספורד.

פרופ’ רון רובין, נשיא האוניברסיטה: “המיקום הגבוה במגוון רחב של תחומים מעיד על הצלחתם של תהליכים פיתוח רבי-שנים … ואני בטוח שנמשיך ונכבוש יעדים נוספים. ללא צוותי המחקר וההוראה, על כלל גווניהם ותחומיהם, לא היינו מגיעים למקום שאליו הגענו. תודה לכם”.

יישר כוח!

 8 ביולי 2020

ברכות לדוקטורנט שי קציר על זכייתו בפרס ברוך וייזן להצעת מחקר חדשנית ויצירתית

פרסי זכייה

הצעת הדוקטורט של שי קציר זכתה בפרס ברוך וייזן להצעת מחקר חדשנית ויצירתית הניתן מטעם הפקולטה לחינוך. נושא העבודה "שינויים חינוכיים בקהילות מובלעת דתיות: הובלה, קבלה ויישום של רפורמות בבתי ספר חרדיים לבנים".

30 ביוני 2020

ד׳׳ר שירי לביא בראיון למגזין הגרמני הנפוץ De Zeit, בנושא רווחה נפשית וחוסן בתקופת משבר הקורונה

אישה עוטה מסיכה

לאחרונה פורסם ראיון עומק עם ד"ר שירי לביא, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, למגזין הגרמני הנפוץ De Zeit, בנושא רווחה נפשית וחוסן בתקופת משבר הקורונה. לביא, כאחת העורכות השותפות של כתב העת Journal of Happiness Studies, דיברה על הצורך בהכרה בקושי ובאתגרים שהתקופה מביאה איתה, אך גם סיפקה תובנות מתחום הפסיכולוגיה החיובית, שהצביעו על חשיבות תחושת המשמעות והקשרים עם אנשים אחרים בתקופה הנוכחית, ועל הדרכים בהן המשבר עשוי לתרום לחיזוקן.

לקריאת המאמר לחץ כאן (בחלון חדש)

 5 במאי 2020

דרוש מעבר מהתקרבנות למקצועיות

ד׳׳ר לטם פרי-חזן ופרופ׳ אריה קיזל

ד׳׳ר לטם פרי-חזן ופרופ׳ אריה קיזל במאמר דיעה באתר גלובס לגבי למידה מרחוק ומעמד המורים.


לקריאת המאמר לחץ כאן (בחלון חדש)

 5 במאי 2020

עדן טל-וייבל, דוקטורנטית במגמה, בטור דעה לגלובס על מעמד המורים

עדן טל-וייבל

בכתבה, טוענת עדן טל-וייבל, דוקטורנטית במגמה לניהול מערכות חינוך, כי מעמדם הנמוך של המורים הישראליים מצביע על הצורך במיתוג מחדש של מקצוע ההוראה בישראל. עם התחלת החופש הגדול, שנכרכו בו מאבקים מתוקשרים של ארגוני המורים עם משרד החינוך, האוצר והציבור, נראה כי מעמד המורים החברתי והמקצועי בישראל נמוך מתמיד. אולם, הפגיעה המתמשכת במעמד המורים מתרחשת לא רק על ידי גורמים חיצוניים, כמו למשל שיח ציבורי ותקשורתי מחליש, אלא גם על ידי המורים עצמם, בשיח דיכוטומי ומתקרבן.

לפיכך, יש למתג מחדש את מקצוע ההוראה, ולהוציא אותו משיח מעומלן ולא רלוונטי שמעורר בוז בציבור. מיתוג נכון שיוצר בקרב מורים גאוות יחידה חשוב לא פחות מתנאי עבודה ולכך קהילת המורים בישראל צריכה לחתור.


לקריאת הכתבה במלואה לחץ כאן (בחלון חדש)

 1 בדצמ׳ 2019

עדן וייבל-טל ומתן גזית הציגו מחקרים בכנס בינלאומי באוניברסיטת תל אביב

עדן וייבל-טל ומתן גזית

עדן וייבל-טל ומתן גזית הציגו מאמרים שנכתבו על בסיס התיזות שלהם בכנס בינלאומי לכבוד 30 שנה לאמנה בדבר זכויות הילד שהתקיים באוניברסיטת תל אביב ב-28-26 בנובמבר.

התיזות הונחו על ידי ד"ר לטם פרי-חזן.  

מחקרה של עדן עסק בידע של מורים לגבי זכויות תלמידים ובממשקים בין ידע זה לבין מעמדם המקצועי של המורים.

מחקרו של מתן עסק בהשתתפות נוער בסיכון בקבלת החלטות קולקטיביות.

 הרצאתו של מתן גזית

 הרצאתו של מתן גזית

הרצאתה של עדן וייבל-טל

הרצאתה של עדן וייבל-טל

 16 ביולי 2019

שנת לימודים מוצלחת לסטודנטים המתחילים והממשיכים!

 16 ביולי 2019

ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"א בעיצומה

ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"א בעיצומה

ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"א בעיצומה


להרשמה למגמה לחץ כאן (בחלון חדש)

 16 ביולי 2019

תלמידי מחקר במגמה - איילת אגוזי, שי קציר ומתן גזית - הציגו את מחקריהם בכנס ארצי

שינוי חינוכי וחברתי במציאות ישראלית מורכבת: מבט מפוכח על רפורמות, אקטיביזם ויזמות בחינוך

איילת אגוזי, שי קציר ומתן גזית הציגו את מחקריהם בכנס "שינוי חינוכי וחברתי במציאות ישראלית מורכבת: מבט מפוכח על רפורמות, אקטיביזם ויזמות בחינוך" שהתקיים ב-14.7.19 באוניברסיטה הפתוחה.


איילת אגוזי כותבת דוקטורט בהנחיית פרופ' אנית סומך. המחקר שהציגה בכנס עסק בקידום חדשנות בבתי ספר.


שי קציר כותב דוקטורט בהנחיית ד"ר לטם פרי-חזן. המחקר שהציג בכנס עסק באקטיביזם בחינוך החרדי בניו יורק.


מתן גזית סיים לאחרונה עבודת תיזה בהנחיית ד"ר לטם פרי-חזן. המחקר שהציג בכנס עסק בקידום השתתפות של נוער מוחלש בקבלת החלטות קולקטיביות.

 11 ביולי 2019

ברכות חמות למסיימי תשע"ט!

מסיימי תשע"ט

ברכות חמות למסיימי תשע"ט! אנו גאים בכם ומקווים שתשמרו על קשר.

 26 במרץ 2019

יום החוג ״מביקורת למעשה: חינוך כמנוף לשינוי חברתי״

יום החוג ״מביקורת למעשה: חינוך כמנוף לשינוי חברתי״

27.03.2019 • 14:00-17:00

שם האירוע: יום החוג ״מביקורת למעשה: חינוך כמנוף לשינוי חברתי״

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: רחבת קומת ה-0 בבית הסטודנט • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה ליום החוג לחץ כאן (בחלון חדש)

26 במרץ 2019

מפגש עם אנט במברגר, Comparative education: purposes and practices over time

מפגש עם אנט במברגר
 20 בדצמ׳ 2018

ראיון ברשת ב' וכתבה באתר "כאן" על מחקרה של ד׳׳ר לטם פרי-חזן בנושא מעקב אחרי מורים

מצלמת מעקב

ד׳׳ר לטם פרי-חזן, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, התראיינה בתכנית הרדיו של קרן נויבך ברשת ב' וסיפרה על ממצאי מחקרה שעסק במעקב אחרי מורים באמצעות מצלמות מעקב.

המחקר נכתב בשיתוף עם פרופ' מיכאל בירנהק מאוניברסיטת תל אביב במסגרת פרויקט הממומן על ידי הקרן הלאומית למדע. 

המאמר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Teaching and Teacher Education וניתן לקרוא אותו כאן (בחלון חדש).

להאזנה לראיון לחצו כאן (בחלון חדש, 1:30:40 לאחר תחילת התכנית).

כתבה על המחקר פורסמה גם באתר "כאן" (בחלון חדש).

 27 בנוב׳ 2018

אתיקה ואחריות בחינוך - יום עיון לכבוד פרישתה של פרופ' זהבה רוזנבלט

כוס קפה בשקיעה

26.12.2018 • 10:00-13:45

שם האירוע: אתיקה ואחריות בחינוך - יום עיון לכבוד פרישתה של פרופ' זהבה רוזנבלט

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: קומת ה-0, רחבת בית הסטודנט • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה ליום העיון לחץ כאן (בחלון חדש)

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגר התמונות Thinkstockphotos

 26 במרץ 2019

לטם פרי חזן ואריה קיזל במאמר דעה בדה-מרקר

"ההורים, הצמאים לשינוי בשיטות הלמידה, צריכים להפסיק לקבל את אופנת החדשנות הנמהרת בחיבוק חם. עליהם לדרוש חשיבה על חזון לפרופיל בית ספרי ייחודי - שלא יהיה מורכב רק ממלים ריקות מתוכן על למידה משמעותית - ותוכנית יישום ארוכת טווח. עליהם להבין שהאופנות החדשניות המזדמנות אמנם נמכרות בשיח מפתה של למידה משמעותית וחשיבה מחוץ לקופסה ונראות נפלא בעדכונים הבית-ספריים, אך הן עלולות לזרוק את הילדים ואת הצוות החינוכי לתוך כאוס תזזיתי. עליהם גם לדרוש דיווח על התקציבים המושקעים ביוזמות חדשניות נקודתיות, על מקורותיהם ועל סדרי העדיפויות החינוכיים שהם מכתיבים", כתבו ד"ר לטם פרי-חזן, ראש המגמה לניהול מערכות חינוך וד"ר אריה קיזל, ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בפקולטה לחינוך, בטור דעה שפורסם בעיתון "דה מרקר" (בחלון חדש)

 30 במאי 2018

ברכות לד"ר שירי לביא על ארגון כנס בינלאומי בתחום הפסיכולוגיה החיובית בחינוך

בודפשט

ברכות לד"ר שירי לביא מהמגמה לניהול מערכות חינוך על ארגון הכנס הבינלאומי של החטיבה החינוכית של האגודה הבינלאומית לפסיכולוגיה חיובית (IPPA) המתקיים בימים אלה בבודפשט. ד"ר לביא עומדת בראש הועדה המארגנת של הכנס.


לאתר הכנס:

https://ecpp2018.akcongress.com/index.php/pre-conference/about

30 במאי 2018

ברכות לסטודנטית שני חסיד על הצגת מחקרה בכנס בינלאומי

בשבוע האחרון של יוני הציגה הסטודנטית שני חסיד את מחקרה על תחושת המשמעות של מנהלי בתי ספר בכנס בינלאומי בנושא פסיכולוגיה חיובית בארגוני חינוך. המחקר, העוסק בהשלכות של תחושת המשמעות של מנהלים על תחושת המשמעות של מורים ועמדותיהם בעבודה, עורר עניין רב וזכה לשבחים על המתודולוגיה המחקרית הרב-רמתית.  

30 במאי 2018

ברכות לאשרת פרלשטיין, מוסמכת המגמה, על הצגת מאמרה בכנס על אינטגרציה בחינוך

אשרת פרלשטיין

אשרת פרלשטיין הציגה את מאמרה שעסק בניעות של זכויות בהליכי קבלה לבתי ספר חרדיים בכנס "יובל לתוכנית האינטגרציה בחינוך: שילוב, הדרה, ושינוי חברתי". הכנס התקיים ביוני 2018 ואורגן על ידי

המרכז האקדמי למשפט ועסקים, המכון לניתוחי מדיניות, האוניברסיטה הפתוחה, והאגודה הישראלית לחינוך משווה.


המאמר שהוצג בכנס התבסס על התיזה שכתבה אשרת, בהנחיית ד"ר לטם פרי-חזן, ופורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Educational Change.

30 במאי 2018

ברכות לסטודנטית אימאן נעמה על הצגת מחקרה בכנס בינלאומי

אימאן נעמה

במהלך הקיץ הציגה הסטודנטית אימאן נעמה את מחקרה על הגורמים וההשפעות של caring של מורים, בכנס האירופאי של פסיכולוגיה חיובית (ECPP). ההרצאה זכתה למקום מרכזי בכנס (שכלל מעל 1000 משתתפים), והממצאים המפתיעים לגבי הגורמים המשפיעים על caring של מורים עוררו עניין רב.  

30 במאי 2018

ברכות לעידן זק-דורון על קבלת מלגת נשיא למסלול ישיר לדוקטורט

עידן זק-דורון

ברכות לעידן זק-דורון, סטודנט במגמה לניהול מערכות חינוך, על קבלת מלגת נשיא למסלול ישיר לדוקטורט. עבודת הדוקטורט של עידן עוסקת בשיתוף ילדים בהליכי משמעת בבתי ספר והיא נכתבת בהנחיית ד"ר לטם פרי-חזן.

30 במאי 2018

ברכות חמות למוסמכי תשע"ח!

ביום 27.6.18 התקיים טקס הענקת תואר מוסמך.

תמונות מהטקס ניתן לראות כאן (בחלון חדש)

8 במאי 2018

שי קציר בפורום משפט וחינוך

חרדים

16.05.2018 - 12:30-13:45

שם האירוע: שי קציר בפורום משפט וחינוך

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: חדר 464, בניין חינוך ומדעים • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה לפורום לחץ כאן (בחלון חדש)

5 במאי 2018

הרצאת אורחת במגמה: Jude Walker, University of British Columbia

Jude Walker

02.05.2018 - 10:15-11:45

שם האירוע: הרצאת אורחת במגמה לניהול מערכות חינוך: Jude Walker, University of British Columbia

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: בניין חינוך ומדעים, חדר 404 • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה להרצאה לחץ כאן (בחלון חדש)

13 במרץ 2018

פורום אקדמיה-שדה של המגמה לניהול מערכות חינוך

המשתתפים בפורום

ביום 8.3.18 התקיים הפורום השנתי המשותף למגמה לניהול מערכות חינוך ולמנהלי בתי ספר במחוז חיפה במשרד החינוך. הפורום עסק בנושא "הערכה אחרת בארגוני חינוך". הרצאת הפתיחה בפורום ניתנה על ידי פרופ' Lotta Uusitalo-Malmivaara מאוניברסיטת הלסינקי ולאחריה התכנסו מנהלי בתי ספר, סטודנטים במגמה לניהול מערכות חינוך וחברי סגל לדיון בשולחנות עגולים.


הפורום שהתקיים השנה, כמו גם הפורומים שקדמו לו, מוקדשים לזכרה של פרופ' ליה קרמר-חיון ז"ל, שהיתה חברת סגל בחוג לחינוך עד 2006, עמדה שנים רבות בראש המרכז למנהל והערכה בחינוך, ושמשה כעורכת כתב העת עיונים במנהל ובהערכה בחינוך. הקשר בין האקדמיה למנהלים בבתי ספר היה קרוב ללבה ולעבודתה המדעית של פרופ' קרמר-חיון ז"ל. אנו מודים למשפחתה של פרופ' קרמר-חיון ז"ל על התמיכה ביוזמה.


בתמונה - פרופ' Lotta Uusitalo-Malmivaara ומארגני הפורום: ד"ר שירי לביא, ד"ר לטם פרי-חזן ואורית שני מהמגמה לניהול מערכות חינוך ויוסי שטרית ממחוז חיפה במשרד החינוך. 

15 בינו׳ 2018

נפתחה ההרשמה לכנס פסיכולוגיה חיובית בחינוך שיתקיים בבודפשט ביוני השנה

ידיים
21 בנוב׳ 2017

יום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

קבוצת דיון

14.03.2018 - 14:00-16:00

שם האירוע: יום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: קומת האפס, בית הסטודנט • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה למפגש לחץ כאן (בחלון חדש)

20 בנוב׳ 2017

מפגש עם ד"ר אילנה פינפטר-רוזנבלו על השתתפות ילדים בהערכת מורים

אילנה פינפטר-רוזנבלו

27.12.2017 - 12:30-14:00

שם האירוע: ד״ר אילנה פינפטר-רוזנבלו בפורום משפט וחינוך

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: חדר 725, בניין ראשי • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה לפורום לחץ כאן (בחלון חדש) 

19 בנוב׳ 2017

ברכות לד׳׳ר שירי לביא למינויה כ-Associate Editor בכתב עת בתחום הפסיכולוגיה החיובית

שירי לביא

ברכות לד"ר שירי לביא מהמגמה לניהול מערכות חינוך למינויה כ- Associate Editor בכתב העת היוקרתי Journal of Happiness Studies. 

כתב העת הינו כתב עת מוביל בתחום הפסיכולוגיה החיובית (אימפקט פקטור 2.32). הוא עוסק בתחומים הבאים:

The peer-reviewed Journal of Happiness Studies is devoted to scientific understanding of subjective well-being. Coverage includes both cognitive evaluations of life such as life-satisfaction, and affective enjoyment of life, such as mood level. In addition to contributions on appraisal of life-as-a-whole, the journal accepts papers on such life domains as job-satisfaction, and such life-aspects as the perceived meaning of life.

The Journal of Happiness Studies provides a forum for two main traditions in happiness research: 1) speculative reflection on the good life, and 2) empirical investigation of subjective well-being. Contributions span a broad range of disciplines: alpha-sciences, philosophy in particular; beta-sciences, especially health related quality-of-life research; and gamma-sciences, including not only psychology and sociology but also economics.

The journal addresses the conceptualization, measurement, prevalence, explanation, evaluation, imagination and study of happiness.

18 בנוב׳ 2017

מפגש עם טובה בן ארי - 15 שנים לפיקוח על זכויות תלמידים

סולמות ונחשים

04.12.2017 - 12:15-13:45

שם האירוע: מפגש עם טובה בן ארי - 15 שנים לפיקוח על זכויות תלמידים

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: חדר 462, בניין חינוך ומדעים • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה לפורום לחץ כאן (בחלון חדש) 

18 בנוב׳ 2017

ציונים זה לא הכל: הערכה אחרת בארגוני חינוך

מברשות צביעה וצבעים

07.03.2018 - 13:00-15:45

שם האירוע: ציונים זה לא הכל: הערכה אחרת בארגוני חינוך

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: קומת האפס, בית הסטודנט • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה למפגש לחץ כאן (בחלון חדש) 

13 בספט׳ 2017

שירן גרמן בן-חיון ונטלי בירמן-למברוזו הציגו מחקרים בכנס שהתקיים בקופנהגן

שירן גרמן בן-חיון ונטלי בירמן-למברוזו בקופנהגן

סטודנטיות מהמגמה לניהול מערכות חינוך - שירן גרמן בן-חיון ונטלי בירמן-למברוזו - הציגו את המחקרים שערכו במסגרת התיזה שלהן בכנס האגודה האירופית למחקר חינוכי שהתקיים בקופנהגן.


מחקרה של שירן הונחה ע"י ד"ר לטם פרי-חזן ופרופ' מיכאל בירנהק והוא נקרא: CCTV surveillance in Israeli primary schools: Normalization, resistance, and children’s privacy consciousness.

את תקציר המחקר ניתן לקרוא כאן.


מחקרה של נטלי הונחה ע"י ד"ר לטם פרי-חזן והוא נקרא: Young children’s views on equal treatment and due process in schools’ disciplinary procedures.

את תקציר המחקר ניתן לקרוא כאן

11 בספט׳ 2017

ברכות לד"ר שירי לביא על זכייתה במענק להקמת מרכז מצויינות ללמידה משמעותית

ד"ר שירי לביא

ברכות לד"ר שירי לביא מהמגמה לניהול מערכות חינוך על זכייתה במענק מחקר בתוכנית ל"הקמת מרכז מצויינות ללמידה משמעותית" של הקרן הלאומית למדע, יחד עם פרופ׳ עפרה מייזלס מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם ופרופ׳ רוזה לייקין מהחוג לחינוך מתמטי.


המרכז יישם ויחקור מודל אינטגרטיבי ללמידה משמעותית של מיומנויות רגשיות-חברתיות וקוגניטיביות (מיומנויות המאה ה- 21) בבתי ספר יסודיים.

לקריאת תקציר הצעת המחקר של מרכז המצוינות לחץ כאן (בחלון חדש) - עברית - English

21 באוג׳ 2017

ברכות לליאור אוזמן, בוגר המגמה, שמונה לתפקיד מנהל חטיבת ביניים

ליאור אוזמן

ליאור אוזמן, בוגר החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך במגמה לניהול מערכות חינוך, מונה לתפקיד מנהל חטיבת הביניים של בית הספר החקלאי "ברנקו וייס" שבפרדס חנה-כרכור, לאחר שהשלים את לימודיו בתכנית ההכשרה למנהלים של מכון אבני ראשה במכללת אורנים.


לאורך שנות לימודיו במגמה לניהול מערכות חינוך, שימש ליאור כרכז שכבה וכמחנך כיתה בחטיבה העליונה של תיכון עירוני א' שבחיפה ואף כמנהל פדגוגי שש-שנתי. במקביל, שימש ליאור מורה מאמן לסטודנטים להוראת האזרחות במסגרת תכנית ה-PDS של החוג להוראה, למידה והדרכה. 

20 ביולי 2017

ברכות חמות למוסמכי תשע"ז

המוסמכים בטקס

שמות הבוגרים


18 ביולי 2017

פנל סיום שנה עם המנהלים המנחים בפרקטיקום

נאוה והמנהלים בפנל

ביום 14.6.17 התקיים פנל סיום שנה עם המנהלים המנחים בפרקטיקום. נועם אורן - סטודנט שהשתתף בפרקטיקום ומסיים כעת את לימודיו - קרא את הדברים הבאים:

אם תעשו חיפוש בגוגל למילים "מערכת החינוך" בתוצאות תופיע שאלה "איך נראת מערכת החינוך?" והקישור יוביל לסטטיסטיקות מביכות שמרכז אדוה אסף, מעט יותר למטה, אתר דה מרקר עונה בעצמו לשאלה הזו וכותב "הכיתות צפופות, שכר המורים עדיין נמוך". בתחתית הדף, אתר מאקו מקנח בכותרת האופטימית "כך מערכת החינוך נטשה את מי שבאמת צריך אותה".

אם תסתכלו על הבמה תראו תמונה אחרת, תראו את מה שלא כותבים עליו בעיתן. אתם, ואני מרגיש שאני מייצג פה את כולם, אתם ההוכחה שאפשר אחרת, אתם האור עבורינו.

אז שלום לכולם, אני נעם אורן, "ההוא מהשורה הראשונה", ואני רוצה בשם כולנו להביע את תודתנו הגדולה אליכם.

תחילה בתור סטודנט, כסטודנטים הגענו כולנו לפה בשביל ללמוד ולהחכים אבל גם בשביל להרגיש, אתם אפשרתם זאת לנו. המפגשים היו פתוחים ומלמדים, למדנו מה לעשות ולפעמים איך לא לעשות, והבנו שגם אם זה לא מתאים ל"ציר תפקוד" כלשהו, זה עדיין מלמד ותורם רבות.

שנית, אני רוצה להודות לכם בתור מורה. העובדה שאתם נותנים כל כך הרבה מזמנכם ומהאנרגיה שלכם עבור קידום סטודנטים מהאקדמיה, מראה שאתם מנהלים ומנהלות אשר רואים בערכו של החינוך כראשון במעלה. כיף למורה אשר עובד תחתכם.

לסיום אני רוצה להודות לכם בתור אזרח. לצערי, הכותרות מהפתיחה, מתסכלות ככל שיהיו, הן אינן "פייק ניוז", ואכן מערכת החינוך אינה בשיאה. לכן אני גאה בתור אזרח לראות אנשים כמוכם בתוכה, כאלו אשר לוקחים אותה קדימה ומשאירים את השיח הקורבני לדינוזאורים של החדר מורים. כאלו אשר כולנו נשמח לראות בראשה של המערכת יום אחד.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות גם לנאווה על ניהול הקורס, הסיורים והסנכרון עם המנהלים. יצרת קורס מלא ומכשיר עבור כולנו. וכמובן אודה גם לאנית וללטם, סילחו לי אם אני סוטה מנהלי האוניברסיטה ומשמיט את התארים האקדמיים הנלווים לשם, אני עושה זאת כדי לתאר את האווירה החמה והאישית שייצרתן כאן, ולא חס וחלילה מתוך חוסר כבוד, להפך. תודה רבה על כל ההשקעה, הדלת הפתוחה והיחס החם!

 יוליה חזרה ואמרה לנו במפגשים, "אני אוהבת את התפקיד שלי כי אני יכולה לעשות מה שאני רוצה" וזה מסכם הכל, לימדתם אותנו לאהוב את התפקיד, ולאהוב לעשות, ומצד שני עזרתם לנו להבין מה לעשות ואיך לעשות כשרוצים באמת. גם רוח וגם פרטיקה, אפשר לבקש יותר?? תודה רבה מכל הלב!


לצפייה בתמונות נוספות מהפנל לחץ כאן (בחלון חדש)

18 ביולי 2017

הישג מרשים לפקולטה לחינוך בדירוג אקדמי עולמי

לחיצה על כפתור

הפקולטה לחינוך רשמה הישג מכובד ביותר במדד שנחאי העולמי לדירוג אקדמי של אוניברסיטאות בעולם, כשדורגה בתחום החינוך בין המקומות 100-150.


דירוג שנחאי הוא מדד המשווה איכות של מוסדות אקדמיים ומתפרסם אחת לשנה בעריכת אוניברסיטת ג'יאן טונג. זהו אחד משני הדירוגים האקדמיים הבולטים של אוניברסיטאות לצד הדירוג של הירחון Times Higher Education בלונדון.


הדירוג משווה 1200 מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי תבל בהתאם לנוסחה המשקללת את מספר הבוגרים שזכו בפרס נובל ובמדליית פילדס, אנשי סגל שזכו בפרס נובל ובמדליית פילדס, חוקרים שפרסמו מאמרים המצוטטים בהרחבה ב-21 קטגוריות שונות, מאמרים של אנשי סגל שפורסמו בירחונים Nature ו-Science‏, דרוג מאמרים במאגרי המידע Science Citation Index ו-Social Sciences Citation Index‏ וכן ביצועים אקדמיים של המוסד בממוצע לנפש.


לקריאת הכתבה המלאה בווינט על הישגים ישראליים בדירוג לחצו כאן (בחלון חדש)

 23 במאי 2017

ניהול פורץ דרך: מפגש למידה בבית הספר הממלכתי האלטרנטיבי חיוואר

תווי מוסיקה

ביום רביעי, 17.5.17 ביקרו סטודנטים מהתואר השני מהמגמה לניהול מערכות חינוך, במסגרת קורס הפרקטיקום, בבית הספר הממלכתי אלטרנטיבי חיוואר בחיפה. את הביקור הובילה גב' אמירה נאסר, מנהלת ביה"ס. המפגש עם מנהלת בית הספר המחיש הלכה למעשה את ההבחנה שבין מנהל בית ספר למנהיג חינוכי ואת  מאפייניו של מנהל פורץ דרך. הסטודנטים יכלו ללמוד מקרוב כיצד מושגים תיאורטיים עליהם הושם דגש במהלך הפרקטיקום  כמו מנהיגות, הובלה, חזון, שותפות בעבודת המנהל ועוד באים לידי ביטוי בעשייה היומיומית. עוד נכחו הסטודנטים לגלות שאילוצים טכניים ותנאים פיזיים, כדוגמת אלו שפגשו בבית ספר חיוואר, אינם צידוק לאי עשייה או מקור למכשול בעבודת המנהל אלא אתגר שיש לשאוף לקידומו לצד המשך קידומה של עשייה רבת היקף ומשמעותית. תזמורת תלמידי בית הספר קיבלה את קבוצת הסטודנטים בקטעי נגינה.


לצפייה בתמונות נוספות מהמפגש לחץ כאן (בחלון חדש)

10 אפר׳ 2017

סיור במרכז לחינוך לגיל הרך בעכו במסגרת הפרקטיקום

הסטודנטים בסיור במרכז לחינוך לגיל הרך בעכו

ביום רביעי, 5.4.17, נפגשו הסטודנטים לתואר שני מהמגמה לניהול מערכות חינוך במרכז לגיל הרך בעכו עם גב' אורית אסייג, ראש מנהל החינוך בעכו ועם גב' איה קשת, ראש תחום הגיל הרך בעיר. המפגש איפשר לסטודנטים הצצה על ניהול על של החינוך. ראש מנהל החינוך פרשה בפני הסטודנטים את חזון החינוך  של העיר עכו, שהיא, לצד ראש העיר מר שמעון לנקרי שהיה איש חינוך בעברו, היו  שותפים בהתווייתו ומעורבים לאורך כל השנים באופן פעיל ביישומו. הגב' אסייג הציגה את תפיסתה הניהולית ארגונית  הרב - ממדית וביטוייה במעשה היום יום בעיר המקיימת דו קיום במערכת החינוך הלכה למעשה. הסטודנטים נחשפו לניהול חינוך המקיים אורח חיים תדיר של שותפות בין כל גורמי החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי בעיר  ואחריות לחינוך בעיר החל מגיל לידה.

המפגש עם גב' איה קשת, מנהלת תחום הגיל הרך בעיר עכו, הציג בפני הסטודנטים היערכות עירונית רבת היקף לאיתור ילדים בעלי קשיים בגיל הרך, מענים מקצועיים רב – תחומיים המוענקים לילדים ומערך ענף של שיתופי הפעולה המתקיימים לטובת ילדי הגיל הרך – מינהל החינוך ברשות המקומית, פיקוח, שירות פסיכולוגי, מרכז טיפולי לגיל הרך, מתי"א עכו, התחנה להתפתחות הילד, מעג"ן ועוד ועוד.


לצפייה בתמונות נוספות מהסיור לחץ כאן (בחלון חדש)

5 מאי 2017

מפגש מגמות בחוג: חינוך וטיפול רגיש-תרבות עם נוער בהדרה

ידיים

24.05.2017 - 14:00-16:00

שם האירוע: מפגש מגמות בחוג: חינוך וטיפול רגיש-תרבות עם נוער בהדרה

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: בית הסטודנט, קומה 0 • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה ליום החוג לחץ כאן (בחלון חדש)

 9 במאי 2017

יום עיון: מסורת וביקורת החינוך

איור ליום העיון מסורת וביקורת החינוך - זכוכית מגדלת

10.05.2017 - 09:15-15:00

שם האירוע: יום עיון: מסורת וביקורת החינוך

החוג ללמידה, הוראה והדרכה והחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: אודיטוריום אולם ספדיה, בניין רב-תכליתי • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה בעברית לכנס לחץ כאן (בחלון חדש)

לצפיה בהזמנה בערבית לכנס לחץ כאן (בחלון חדש)

 9 במאי 2017

מיונים בבתי ספר: עו"ד הרן רייכמן בפורום משפט וחינוך

ילדים עם ילקוטים

17.05.2017 - 14:00-15:30

שם האירוע: מיונים בבתי ספר: עו"ד הרן רייכמן בפורום משפט וחינוך

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: חדר 404 , בניין חינוך ומדעים • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה לפורום לחץ כאן (בחלון חדש)

20 בפבר׳ 2017

תרבות של אכפתיות בארגוני חינוך: פורום אקדמיה-שדה ב-29.3.17

ידיים משולבות

29.03.2017 - 13:00-16:00

שם האירוע: תרבות של אכפתיות בארגוני חינוך –  אתגרים והזדמנויות

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

מיקום האירוע: בית הסטודנט, קומה 0 • אוניברסיטת חיפה

לצפיה בהזמנה לפורום לחץ כאן (בחלון חדש)

1 בפבר׳ 2017

יום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך -'חינוך ועיתונות' 18.1.17

סטודנטים יושבים בכנס

ארוע שנתי של החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך התקיים ב- 18.01.2017 אשר הוקדש לסוגיות "חינוך ועיתונות".

ניכר כי יחסי הגומלין בין העיתונות לבין מערכות החינוך ונציגיה עוברים טלטלה בשנים האחרונות. מאז היווסדה, העיתונות חשפה את עבודת המורים ובתי הספר לביקורת, ושימשה לא רק כמקור ללמידה בלתי פורמלית, אלא מקור השפעה על תכניה ועיצוב מעמדה בציבור הרחב. כיום חידושים טכנולוגיים והטמעה מסיבית של הניו- מדיה בחיי היומיום משפיעים על אנשי חינוך, ובמקביל מתהוות זירות חדשות לתגובה והשתתפות במרחב הציבורי באמצעות בלוגים, רשימות פייסבוק, קבוצות ווטסאפ ואחרות.ביום החוג פיתחנו את הדיון אודות יחסי הגומלין המורכבים בין העיתונות לחינוך.

על ארגון יום החוג שקדו פרופ' אנית סומך, ד"ר שירי לביא, ד"ר אורן גולן וד"ר אביהו שושנה.


לצפייה בתמונות מהאירוע לחצו כאן (בחלון חדש)

15 ינו׳  2017

סיור במרכז הנוער רות במסגרת קורס הפרקטיקום

הסטודנטים לתואר שני במגמה לניהול מערכות חינוך במרכז רות בחיפה

ביום רביעי, 28.12.16, התקיים מפגש למידה של הסטודנטים לתואר שני במגמה לניהול מערכות חינוך במרכז רות בחיפה, במסגרת קורס הפרקטיקום. מרכז רות הוא מרכז נוער בלב שכונת שפרינצק בחיפה בו מופעלות תכניות שונות ומגוונות לבני נוער בכיתות ז'-י"ב מאזור מערב חיפה ובכלל. במסגרת הסיור הסטודנטים נפגשו עם ייחודיותו של ניהול חינוכי במערכת חינוך בלתי פורמאלית, המשלבת בין תחומי הדרכה, מנהיגות וטיפול. הניהול בו צפו הסטודנטים מוביל פעילויות חברתיות-ערכיות תוך שימת דגש על תרומה לקהילה, מיומנות הדרכה ומנהיגות, יזמות ופיתוח רעיונות, ספורט וכל זאת בשילוב של חוויה, כיף ואטרקציות. כמו כן, הסטודנטים נפגשו עם האתגרים שמציב הניהול הבלתי פורמאלי במרכז רות, כמו התמודדות עם היות המרכז מעניק שרות שאינו חובה אלא רשות עבור האוכלוסייה המזינה אותו, צוות בלתי מקצועי שיש להכשירו, צוות מתחלף באופן תדיר, דאגה לתקציבים, ועוד. במהלך הביקור נפגשו הסטודנטים עם בן קיזל, נער אספרגר אשר סיפר לנוכחים על פעילותו המוזיקלית יחד עם להקת שאלות במסגרת מרכז רות המעודד את הפעילות שלו ושל חבריו. את המפגש הובילה גב' נופר דהן מנהלת מרכז רות אשר הציגה את תפיסתה החינוכית, העקרונות  והערכים לאורם היא פועלת ואופן תרגומם לעשייתה בפועל.


לצפיה בתמונות מהסיור לחצו כאן (בחלון חדש)

 18 בדצמ׳ 2016

טל ניר, דוקטורנט במגמה לניהול מערכות חינוך, הציג מאמר שכתב בכנס באוניברסיטת הארוורד

טל ניר בכנס באוניברסיטת הארוורד

טל ניר, דוקטורנט במגמה לניהול מערכות חינוך, הציג השבוע מחקר שערך בכנס שהתקיים באוניברסיטת הארוורד. המחקר עסק בהשתתפות במועצות נוער ברשויות מקומיות בישראל. על בסיס המחקר פרסם טל מאמר בכתב העת Children and Youth Services Review, אשר נכתב בשיתוף עם מנחת עבודת התיזה, ד"ר לטם פרי-חזן.


המחקר שהציג טל בוחן את יישומו של חוק הרשויות המקומיות (מנהל יחידת נוער ומועצת תלמידים ונוער), תשע"א-2011, המחייב כל רשות מקומית בישראל להקים מועצת נוער רשותית. חוק זה עוצב בהתאם לסעיף 12 לאמנה הבינלאומית לזכויות הילד, המעגן את זכותם של ילדים להשתתף בהחלטות הנוגעות לחייהם. במחקרו של טל נמצא כי מועצות הנוער עוסקות כמעט אך ורק בתחומים הקשורים לתרבות הפנאי של בני הנוער, ובפרט בארגון מסיבות וטיולים לבני נוער. עוד נמצא כי בניגוד למחקרים אחרים בעולם שהראו כי ילדים שהשתתפו במועצות תלמידים ונוער הביעו ביקורת כלפי השתתפות שלא הייתה משמעותית, המשתתפים במחקר ייחסו ערך רב להשתתפותם ולתוצאותיה. נוכח ממצאים אלה, נטען במחקר כי מועצות הנוער בישראל מאפשרות לילדים המשתתפים בהן "השתתפות ממוסגרת", אשר תחומה בתוך מחלקת הנוער של הרשות המקומית. בתוך משבצת מוגבלת זו, הילדים שותפים בארגון אירועים רבי משתתפים אשר מעניקים להם תחושה של עשייה ומשמעות. ההשתתפות הממוסגרת מייצרת עבור הילדים מראית עין של תהליכים דמוקרטיים, מגבשת את תודעת הזכויות שלהם באופן שאינו משקף את העקרונות העומדים ביסודה של הזכות להשתתפות, ומגבילה את חשיבתם הביקורתית על השתתפותם במועצות.

20 ביוני 2016

מפגש פרידה ממנהלים בפרקטיקום המגמה לניהול מערכות חינוך

חלק ממשתתפות מפגש הפרידה ממנהלים בפרקטיקום המגמה לניהול מערכות חינוך

ביום רביעי, 15.6.16, התקיים פאנל מנהלי בתי ספר במסגרת קורס הפרקטיקום של התואר השני במגמה לניהול מערכות חינוך. בפאנל השתתפו המנהלים אשר ליוו את הסטודנטים במהלך השנה: הגב' בתיה בראונר, מנהלת תיכון עירוני א' חיפה, הגב' יוליה ארגמן, מנהלת תיכון "גלים" בכפר גלים, הגב' יעל ליכט מנהלת בית הספר היסודי "אילנות" בחיפה ומר אוסמה עבד אלפתאח מנהל בית הספר היסודי "אל מנרה" בעכו. פאנל המנהלים הוא פרי יוזמה של הסטודנטים אשר העלו גם את הנושאים והשאלות שנדונו בפאנל וכן הנחו את הפאנל.

הנושאים שהועלו עסקו ב: התמודדות המנהל עם סביבת העבודה – המקום והדילמות שיש למנהל מסגרת חינוכית לקידום חזונו האישי למול ענייני בירוקרטיה וטיפול בעניינים שוטפים והתנהלותו למול אנשי צוות ובעלי תפקידים שגישתם האישית או החינוכית-מקצועית אינה עולה בקנה אחד עם הגישה אותה מוביל המנהל;  הפיכת איומים להזדמנויות בניהול הבית ספרי והקשר שלהם לשיווק הבית ספרי; הובלת שינויים  בבית הספר – האם יש דפוס ניהולי קבוע? קשיים והתמודדות עם התנגדויות בעת הובלת שינויים; ולבסוף הסטודנטים שרואים את עתידם כמנהלים במערכת החינוך שאלו אודות המנהל בראשית דרכו. החוויה בעת הכניסה לתפקיד - התלבטויות, חששות, נושאים שהניעו ומוקדי העשייה הראשונים וכן האירועים המשמעותיים שבדרך שמהם שאבו  המנהלים תובנות משמעותיות לתפקידם בניהול.

פאנל המנהלים היווה הזדמנות להודות למנהלי בתי הספר על ליוויים בהתנדבות, במהלך שנה שלמה, את הסטודנטים מהמגמה לניהול מערכות חינוך הלומדים במסגרת קורס הפרקטיקום העוסק בסוגיות בניהול חינוכי בהנחייתה של נאוה בר.

מפגש חגיגי זה היווה גם מפגש פרידה של הסטודנטים המסיימים את לימודיהם במסגרת התואר השני של החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך במגמה לניהול מערכות חינוך.


לצפייה בתמונות מהאירוע (בחלון חדש)

4 ביוני 2016

יום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך בתואר השני

המשתתפים ביום החוג

ב-1.6.2016, התקיים בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך מפגש של המרצים והסטודנטים בתואר השני. המפגש, שכותרתו הייתה "פערים חברתיים - הזמנה לעשייה חינוכית", כלל התייחסות ארגונית ואישית, תיאורטית ויישומית, למדיניות והובלה חינוכית התורמת להתמודדות עם פערים חברתיים (בצורות מגוונות). המפגש אורגן על ידי צוות משותף של מרצים וסטודנטים מהחוג (ד"ר שירי לביא, בת-אל אוחיון, אילת טל, ודרור נגוסה).


התואר השני בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך מקנה ידע, הבנה והתנסות בתחום המדיניות, הארגון, הניהול והמנהיגות, תוך שימת דגש על ההקשר החברתי והתרבותי הרחב והשפעתו על מערכת החינוך הפורמאלית והבלתי-פורמאלית. הלימודים בחוג מייצגים פרספקטיבות תיאורטיות ומתודולוגיות שונות, כמו גם חשיפה לפרקטיקה במוסדות חינוך שונים.


לצפייה בתמונות מיום החוג לחצו כאן (בחלון חדש)

 20 ביוני 2016

ביקור המגמה לניהול מערכות חינוך בבית ספר חיוואר לאמנויות בחיפה

ביקור המגמה לניהול מערכות חינוך בבית ספר חיוואר לאמנויות בחיפה

ביום רביעי, 8.6.16 ביקרו סטודנטים מהתואר השני מהמגמה לניהול מערכות חינוך, במסגרת קורס הפרקטיקום, בבית הספר היסודי חיוואר בחיפה. את הביקור הובילה גב' אמירה נאסר, מנהלת ביה"ס.

הדגש שניתן בביקור זה היה על ההבחנה שבין מנהל בית ספר למנהיג חינוכי, תוך שאיפה להתחקות אחר מאפייניו של מנהל פורץ דרך. הסטודנטים למדו באופן בלתי אמצעי כיצד מושגים תיאורטיים שנלמדו כמו מנהיגות, הובלה, חזון, שותפות בעבודת המנהל ועוד מתורגמים הלכה למעשה. עוד נכחו הסטודנטים לגלות שאילוצים טכניים ותנאים פיזיים, כדוגמת אלו שפגשו בבית ספר חיוואר, אינם סיבה לאי עשייה או מקור למכשול בעבודת המנהל, אלא אתגר שיש לשאוף לקידומו לצד המשכה של עשייה רבת היקף ומשמעותית.

הפרקטיקום במגמה לניהול מערכות חינוך מעניק לסטודנטים היכרות מעמיקה עם עבודת מנהל מערכת חינוך על היבטיה ומרכיביה השונים. הקורס משלב תצפיות על עבודת מנהל מערכת חינוך וניתוח מעמיק שלה, תוך העלאת קריטריונים להמשגה תיאורטית/עיונית של סוגיות הקשורות בניהול מערכות חינוך.

לצפייה בתמונות מהמפגש לחץ כאן (חלון חדש)

30 במאי 2016

פורום דיונים משותף למגמה לניהול מערכות חינוך ולמנהלי בתי ספר לזכרה של פרופ' קרמר-חיון

פרופ' קרמר-חיון ז״ל

ביום 25.5.16 התקיים פורום משותף למגמה לניהול מערכות חינוך ולמנהלי בתי ספר במחוז חיפה במשרד החינוך. בפורום השתתפו מנהלים, סטודנטים וחברי סגל במגמה לניהול מערכות חינוך. בפורום המשכנו דיון ופעילות שהתחלנו בתחילת השנה בנושא יחסי הורים ובית הספר.


הפורום הוקדש לזכרה של פרופ' ליה קרמר-חיון ז"ל, שהיתה חברת סגל בחוג לחינוך עד 2006, עמדה שנים רבות בראש המרכז למנהל והערכה בחינוך, ושמשה כעורכת כתב העת עיונים במנהל ובהערכה בחינוך. הקשר בין האקדמיה למנהלים בבתי ספר היה קרוב ללבה ולעבודתה המדעית של פרופ' קרמר-חיון ז"ל.


אנו מודים ליוסי שטרית ולאורית שני ממחוז חיפה במשרד החינוך על שיתוף הפעולה המוצלח ולמשפחתה של פרופ' קרמר חיון ז"ל על התמיכה ביוזמה.

17 במאי 2016

השוואה כלפי מטה בחינוך: האם ראוי לקדם שוויון על ידי מניעת יתרון מחזקים?

תמי הראל בן שחר

ב-16.5.16 התקיימה במסגרת פורום משפט וחינוך הרצאת אורחת של ד"ר תמי הראל בן שחר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה בנושא "השוואה כלפי מטה בחינוך: האם ראוי לקדם שוויון על ידי מניעת יתרון מחזקים?".


להלן תקציר ההרצאה:

השוואה כלפי מטה מתרחשת כאשר שוויון מושג על-ידי החלשתם של החזקים והורדתם לדרגתם של החלשים. על פניו, השוואה כלפי מטה נראית  בלתי רציונלית ובלתי מוסרית. ואולם, בניגוד לאינטואיציה ראשונית זו, ישנם מקרים בהם השוואה כלפי מטה הינה מוצדקת ואף הכרחית לשם השגת צדק, וחינוך הוא אחד מהם. הטעם לכך הינו שערכו של חינוך נקבע באופן יחסי, ולכן כאשר אחד רוכש יתרון חינוכי, הוא "עוקף בתור" את חברו, ופוגע בסיכוייו להתקבל להשכלה גבוהה, או לעבודה נחשקת. המשפט  הישראלי מכיר בעקרון השוויון החינוכי כעקרון יסוד חשוב. אולם בעוד המשפט מעניק הגנה רחבה לעקרון השוויון בחינוך, הרי שהגנה זו מתמקדת בעיקר באמצעים של מניעת הפליה, והסרת חסמים פורמליים, אותם ניתן לאפיין כאמצעים של "השוואה כלפי מעלה". אמצעים המקדמים שוויון באמצעות מניעת יתרון אינם זוכים, בדרך כלל, להגנת המשפט. אני טוענת כי היעדרם של אמצעים להגבלת יתרון פוגע ביכולתו של המשפט לקדם באופן משמעותי שוויון בחינוך ומדגימה זאת באמצעות שתי דוגמאות: הכללים המשפטיים החלים על הקצאת משאבי חינוך, והכללים החלים בתחום שיבוץ תלמידים.